מונחים בזכיינות


זכיינות היא צורת התקשרות בין רשת לזכיין במסגרתה הרשת מתקשרת עם הזכיין בהסכם זיכיון להקמה, ניהול ו/או הפעלה של סניף של הרשת.

זכיינים רבים מנסים את מזלם באמצעות הקמה של סניפים חדשים או רכישה לש סניפים קיימים, לפני שהחלטתם לרכוש סניף של רשת ולהפעיל אותו בשיטת הזכיינות, חשוב שתכירו כמה מונחים בסיסיים בעולם הזכיינות.

להלן תיאור תמציתי של מספר מושגים נפוצים בתחום של זכיינות שחשוב שתכירו:

  • זכיין – צד המתקשר עם רשת בהסכם זיכיון להקמה, ניהול ו/או הפעלה של סניף של הרשת בהתאם להוראות החוזה.
  • רשת – תאגיד מוכר המנהל מספר סניפים בתחום פעילותו- למשל רשתות של בתי קפה ומסעדות רשתות אופנה וחניות בגדים ועוד ועוד.
  • סימן מסחר – סימן בו משתמשים תאגידים, יחידים וגופים אחרים לצורך זיהוי מוצר או שירות או טובין, הסימן יכול להיות בצורת איור, תו, צליל ועוד. רשתות מעניקות לזכיינים את הזכות לעשות שימוש בסימני המסחר שלהם, לפי הסכם הזיכיון (למידע נוסף ראו סימן מסחר וכן קניין רוחני).
  • עורך דין זכיינות – עורך דין שמלווה זכיינים ורשתות בכל ההיבטים הכורכים בהקמת וניהול סניף או רשת, התקשרות בסכם זיכיון, התקשרות בחוזה שכירות לעסק, בדיקת מכלול החוזים הנלווים לפעילות העסקית, כתיבת מכתבים, טיפול בחובות (גביית חובות), ניהול תביעות וייצוג בערכאות משפטיות ועוד (למידע נוסף ראו עורך דין זכיינות).
    • חוזה זיכיון – חוזה בין הרשת לבין הזכיין המגדיר את הזכויות והחובות של הצדדיים, לרבות נושא דמי הזיכיון, תשלומים שוטפים ומשתנים, תנאים להקמת הסניף, שיפוצו והפעלתו, התחייבויות לשמירה על סודיות, העמדת ביטחונות, התייחסות להפרות הסכם ועוד. למידע נוסף ראו זכרון דברים בזכיינות וחוזה זיכיון.
  • דמי זיכיון ותמלוגים שוטפים – רוב הרשתות גובות מהזכיינים תמלוגים חודשיים שוטפים או רבעוניים, אלו פעמים רבות משולמים מהפדיון של הסניף, ללא תלות וקשר לרווחיות הסניף (למידע נוסף ראו עלויות פתיחת סניף).
  • ביטחונות – הרשת, וגם המשכיר של הסניף, ירשו מהזכיין להעמיד ביטחונות להבטחת קיום כל התחייבויותיו מכוח הסכם הזיכיון ומכוח הסכם השכירות לסניף. דרישות אלו פעמים רבות כוללות דרישה למתן שטר חוב, ערבויות אישיות (ערבות אישית), שיק בנקאי, ערבות בנקאית, פיקדון כספי וכיו"ב. למידע נוסף ראו סוגי ביטחונות.
  • פדיון – תשלום כספי אשר רוב הרשתות גובות ללא תלות וקשר ברווחיות של הסניף, למשל 5% מסך ההכנסות הרבעוניות יידרש הזכיין לשלם לרשת על בסיס קבוע. הפדיון הוא גם מרכיב שמושכר בהסכמי שכירות לעסקים,  גם משכירים נוהגים לגבות תשלום מהפדיון החודשי או הרבעוני, אולם בדרך כלל בכפוף לרף הכנסות מסוים.
  • הסכם שכירות לסניף – שכירות היא בין עלויות התפעול הגבוהות שיש לזכיינים, לשכירות נלווה גם תשלומים נוספים. הסניפים של הרשתות נשכרים בדרך כלל במתחמים מסחריים, הסכם השכירות לעסק מתייחס בין היתר, למקום המושכר, שטח המושכר, מטרת השכירות וסוג הפעילות העסקית המותרת, לדמי השכירות, דמי ניהול, תנאים לשיפוץ המושכר, הצהרות ומצגים של הצדדים, דרישה להעמדת ביטחונות, התייחסות לנושא הפרות הסכם ועוד. למידע נוסף ראו הסכם שכירות לעסק.
  • חוזה עבודה – הסכם בין המעסיק לעבוד בנוגע לתנאי העסקתו (יש מגוון סוגים של חוזי עבודה – חוזה עבודה שעתי, חוזה עבודה לתשלום סכום גלובלי וכיו"ב) – למידע נוסף בנושא ראו חוזה העסקה.
  • למידע נוסף ראו יתרונות לזכיין בזכיינות שונים מהיתרונות לרשת בזכיינות.
  • על זכיינות בתחומים ספציפיים ראו זכיינות בית קפה וכן ראו זכיינות חנות אופנה, בנוסף ראו גם זכיינות מזון.

האמור לעיל לא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ללא התייעצות עם עו"ד.